Clariana de comunicació

Bloc informatiu amb visió de gènere

Catalunya: Tractament mediàtic de les dones

Posted by tonagusi on octubre 29th, 2009

El 2008 la Xarxa Internacional de Periodistes amb Visió de Gènerea a Cataluña (XIDPIC.CAT-XIDPIC) va disenyar uns tallers que foren impartidts per: Sara Lovera, Mirta Calderón, Soledad Jarquín, Ángela Castellanos ( en substitució de Sandra Chaher), Marta Corcoy i Cristina Fraga.  (SEMlac, CIMAC, ARTEMISA, ADPC y AMECO)

Enguany  diverses institucions i especialistes del país han représ la iniciativa amb nous métodes. Compten amb la col·laboració de la Xarxa Internacional.

Tractament mediàtic de les dones

Leonor Sedó (Membre de la XIDPIC.CAT) per a 39ymas.
Barcelona, 27-10-2009

Llegir l’article a 39ymas

Avui s’ha presentat a Barcelona, a la sala d’actes de l’Institut Català de la Dona *, el projecte Gènere i mitjans de comunicació. Instruments per a les aportacions de les dones. En aquest projecte treballaran junts l’Institut Català de la Dona, el Consell de l’Audiovisual de Catalunya i el Col·legi de Periodistes de Catalunya.

Institucions i periodistes comencen aquest procés de treball conjunt per millorar el tractament mediàtic de les dones amb l’objectiu d’elaborar materials que ajudin a la formació dels professionals dels mitjans de comunicació a anar “més enllà” en el tema de gènere. Es vol arribar a millorar els espais de comunicació social a través de la inclusió de les dones en els continguts dels mitjans, impulsar actuacions per dur a terme canvis substancials en la construcció de les notícies i reportatges des d’una visió de dona.

La previsió és que aquests treballs durin un any en què es realitzaran cinc tallers de treball on participaran grups de periodistes (elegits per les seves empreses) de diferents mitjans de Catalunya tant públics com privats de premsa, ràdio, televisió i Internet, hi haurà seminaris que es duran a terme per docents del Periodisme, workshops que es faran a diferents llocs de Catalunya i consultes a diversos estaments dedicats a la comunicació. Per facilitar el treball conjunt, els i les participants compten amb una plataforma virtual e-Catalunya, que permet compartir materials, mantenir una comunicació fluïda i generar fòrums de debat. En el projecte col·laboren l’ADPC (Associació de Dones Periodistes de Catalunya) i la XIDPIC.CAT (Xarxa Internacional de Dones Periodistes i Comunicadores de Catalunya) fent les valoracions del desenvolupament del projecte, l’Observatori de les Dones en els mitjans de comunicació, i les àrees d’Igualtat de l’Ajuntament i de la Diputació de Barcelona.

Es tindran en compte també treballs realitzats anteriorment com, per e., les conclusions, reflexions i resultats dels I Tallers de Comunicació i Gènere (The Gender Mainstreaming en la Comunicació) realitzats per primera vegada a Catalunya i organitzats per la XIDPIC.CAT i l’Institut Català de les Dones, que es van impartir a l’ mateix temps a Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona del 6 al 11 d’octubre de 2008.

També cal recordar que no fa gaire, el passat mes de juliol, es va presentar al Col.legi de Periodistes de Barcelona, l’informe Anàlisi de gènere dels mitjans de comunicació audiovisual catalans, encarregat per les ONGD (Organització No Governamental de Desenvolupament) Ajuda en Acció, Entrecultures i Intel, dins de la campanya mueveteporlaigualdad.com, amb l’objectiu de reivindicar la posada en pràctica dels acords internacionals signats pels governs, especialment el compliment dels acords de la Plataforma de Beijing (1995) i dels Objectius de Desenvolupament del Mil • lenni (2000).

La presentació ha estat presidida per la presidenta de l’Institut Català de les Dones, Marta Selva, que ha explicat que jornades de reflexió teòrica i de debat han portat a impulsar aquest projecte que compta amb persones expertes en l’àmbit de la comunicació per generar propostes de materials per poder canviar la visió de les notícies.

Ha fet un gest de complicitat “als professionals en actiu demanant la seva” complicitat “per dur a terme aquest canvi.

També ha comentat que cal actuar per dur a terme canvis substancials en la construcció de les notícies, fer visible el talent femení, l’aportació de les dones en tots els camps i ha finalitzat dient que s’ha de fer efectiva una aposta de canvi de paradigma de la forma de realitzar el relat de la nostra societat.

El president del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), Ramon Font, ha recordat que hi ha acords i convenis entre tots els mitjans de comunicació social per evitar qualsevol tipus de discriminació, però que aquest principi no es compleix. Els estudis del CAC donen que els mitjans no reflecteixen en el seu discurs que el 51% de la població són dones ja que, per exemple, només un 15% de dones té l’ús de la paraula en les informacions polítiques.

Ha incidit en que un dels objectius d’aquest projecte és que les dones siguin més visibles, i que hauria de ser normal no parlar ni d’homes ni dones, sinó d’éssers humans amb la seva dignitat democràtica.

Comenta que aquest projecte de treball s’inspira en el Manual d’Instruments per a la diversitat per als professionals de la comunicació audiovisual, sorgit d’un treball de col • laboració d’una plataforma de mitjans de comunicació del Grup Intercultural i de Diversitat de la Unió Europea de Radiodifusió ( UER).

El degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Josep Carles Rius, ha reafirmat la seva voluntat de col.laborar en aquest projecte l’objectiu del qual forma part de tots, remarcant que aquesta iniciativa és un exemple d’implicació de cada un.

Ha dit que cal treballar en millorar la realitat en el conjunt de la societat perquè es vagi avançant en els drets, i per a això tots els instruments per a les bones pràctiques professionals són benvinguts, especialment els referits a fer més visibles les aportacions de les dones.

La filòloga Eulàlia Lledó ha finalitzat l’acte amb una conferència-visual sobre La representació de les dones en els mitjans de comunicació. Ha mostrat diferents portades de diaris, notícies i anuncis en els quals es podia veure tant el masclisme en el tracte de la notícia o del peu de foto, com les noves tendències que porten a una alternança, a una equitat ia un llenguatge més femení.