Escrit per Tona Gusi 
Per a La Independent
dijous, 4 de novembre de 2010 
 .
. 
Educació i cultura per al desenvolupament en la I Trobada de Dones Asiàtiques i Espanyoles
 
En  el tercer debat  d’aquesta I Trobada, que va ajuntar dones lidereses de  diversos països asiàtics, de Catalunya  i de la resta de l’Estat  espanyol, es va aconseguir el màxim de participació. No només entre la  trentena de participants assegudes al voltant de la taula rodona, sinó  també de la vintena de dones -moltes d’elles joves- pertanyents a  associacions de migrades de diversos països asiàtics al nostre país.
Casa Àsia  va acollir el 25 d’octubre aquesta primera trobada que, a banda de   permetre l’intercanvi d’experiències, vol convertir-se en una xarxa   permanent amb seu a la casa i en col·laboració amb l’entitat per a la   igualtat de gènere de Nacions Unides, la UN-Women.
La sessió va estar moderada per Gaëlle Patin-laloy, responsable de les comunitats asiàtiques a l’estat espanyol, i Anna Fumarola, ambdues de Casa Àsia.
La  fractura que hi ha entre les expectatives que tenen les dones joves que  han estudiat i la  realitat professional un cop acabats els estudis, és  un dels problemes que més han preocupat a les assistents. També han  volgut posar en comú bones pràctiques de diversos països. I el binomi  religió- educació va planar durant la sessió.
“No siguis assalariada! Sigues empresària! El límit és  el cel si ets una dona emprenedora” és el que predica Marina Mahathir de la Junta de Sisters in Islam  (SIS), de Malàisia. Aquesta activista pels drets de la dona  apunta que  des del seu accés a les universitats, les dones ascendeixen i, en  canvi, els nois s’acomoden a les situacions sense esforçar-se i van  quedant enrere.
La representant d’Iran, Ziba Mir Hosseini, de la Universitat de Londres, es qüestiona si ara que a la universitat hi ha un  64% de noies, la formació que se’ls hi dóna  és realment transformadora per a elles. “Sense educació no hi ha  llibertat. L’educació és el camí per a la llibertat, però les  expectatives quan més altes són major frustració produeixen per culpa de  les limitacions que les dones troben”. Per a aquesta professora,  l’educació que s’imparteix en centres religiosos s’ha degradat i la gent  no en surt preparada. Per contra, Iran gaudeix avui en dia d’una  educació laica excel·lent.
Rosa Bofill,  secretària de la Dona de Comissions Obreres de Catalunya, afirma que  malauradament al nostre país compartim la frustració, ja que essent les  noies majoritàries a la Universitat i  qui treuen les millors notes,   estem lluny de la igualtat en el treball. També decreix la piràmide de  professionals dones en l’educació. Si la totalitat és del 90%, a  primària en són el 70% i a secundària el 65 %, en canvi, a les facultats  són minoria. Pel que fa a les dones migrants, creu que la no  convalidació de títols és un problema, ja que obliga a moltes dones al  treball submergit en neteja i cura. Ferma defensora de la coeducació,  pensa que en el nostre país moltes de les fites assolides són mèrit de  la lluita de les mestres.
En aquest sentit es manifestà també la ministra d’Assumptes de la Dona de Cambodja, Ing KanthaPhavy:  “L’educació és transformadora però a la societat pesa massa la pressió.  Les noies no podran obrir totes les portes”. Hi ha diversificació en  l’educació però no correspon  a les oportunitats de treball. Per a la  ministra, cal educar la societat en la igualtat de gènere, canviar els  estereotips a les famílies (per exemple, al Japó, les dones no tenen ni  el dret a reverenciar a les seves i als seus ancestres).
Més optimista es mostra la representant de Kirguizistan, Cholpón Nogoibaeva,  presidenta de l’Institut d’Anàlisi de Polítiques i Investigació. En  aquest petit país de 5 milions d’habitants s’ha fet un gran pas endavant  en l’educació de la joventut. A la universitat hi ha actualment 250.000  joves, i el 62% són dones. Se’n llicencien un 66%. Pel que fa al  treball les dones joves, en tenen el 40%. Ara bé, hi ha una esquerda  entre les oportunitats laborals i el nivell acadèmic.
Heather Xiaoquan Zhang,  professora d’Estudis Socials Xinesos, explica que fins el 1970 fou  l’Estat l’encarregat de l’educació femenina, molt basada en els  models  de figures heroiques. Actualment la pobresa no ha estat abordada  efectivament i s’han perdut molts programes socials. L’educació de les  dones de les zones rurals és el problema més greu.
La gran diversitat de les dones musulmanes que viuen a l’Estat espanyol és el que va voler mostrar Marie Laure Rodríguez, presidenta de la Unión de Mujeres Musulmanas de España.   La majoria de migrades tenen un baix nivell d’estudis i moltes són  analfabetes, mentre que les noies autòctones pateixen discriminació en  l’accés a l’educació i sovint pateixen exàmens religiosos que porten a  la decisió dels pares a treure-les de l’escola. Les noies reben una  educació formal als centres educatius i una educació informal a les  mesquites. En aquesta segona educació no hi ha visió de gènere, el  patriarcat en surt reforçat i amés l’ensenyament és impartit per  professors de fora que no coneixen ni el context ni els drets.
La representant de Corea, Hyun Joo Song,  de l’Institut Coreà per a la Promoció de la Igualtat de Gènere i  Educació,  va exposar com la feminització de la professió s’ha tornat un  tema delicat, ja que s’estén el convenciment de què els nens s’estan  feminitzant, i el més absurd és que les noies a la universitat tenen  homes professors i mai ningú s’ha exclamat! A Corea ,el debat sobre la  igualtat és a la universitat però no al país. Pot haver-hi una alt  càrrec d’Igualtat però sempre sota un home de rang superior, al revés  mai.
La coordinadora de Mujer y  En Conflicto de Periodismohumano.com , Patricia Simón  afirma que fallen les transmissions entre les polítiques d’Igualtat i  els mitjans de comunicació, i que aquests són els grans continuadors del  patriarcat.  L’esforç social que s’està fent no es manifesta als  mitjans de comunicació generalistes. Cal que les dones estableixin  aliances amb mitjans alternatius, ja que per més que es faci des de les  polítiques públiques el mitjans de comunicació no avancen.
Per a Palwasha Hassan, fundadora d’Afghan Wome’ns Network,  creu que tot i que després de 30 anys de guerra la seguretat és el  repte principal. La millor contribució d’Espanya i dels altres països  fora fer de l’educació laica la seva prioritat en les actuacions de  cooperació i desenvolupament a l’Afganistan. Ningú treballa  estratègicament aquest tema.
 
Bones pràctiques
Marta Gutiérrez de Paz y Desarrollo,  explica que aquesta organització amb seu a Cambodja ha aconseguit  crear, treballant amb el Ministeri de la Dona, uns espais d’educació  informal que han permès fer un gran avanç en formació en Gènere i en  Drets de les Dones. L’experiència també s’ha fet a Timor.
Per  a la representant de Bangladesh, el principal progrés en el seu país ha  estat en la prevenció contra la violència de gènere. Per això, un cop  les dones ja han adquirit molts coneixements han començat a treballar en  tallers per a homes i estan satisfetes dels resultats. També les obres  de teatre al carrer, l’ensenyament a través de cançons i les xerrades en  els patis interiors de les cases han servit per explicar a les diverses  comunitats els drets de les dones. Amb aquest sistema han pogut  informar sobre la tracta i el tràfic de persones. A Bangladesh hi  arriben dones de comunitats musulmanes de Birmània i cauen en el tràfic  de persones que es fa des d’Aràbia Saudí. Les persones treballadores  immigrades són les víctimes més importants. Aquest treball  també  serveix  a nivell judicial. Els tallers de dones per a dones fa que s’hi  puguin tractar els drets de els dones relacionats amb la salut sexual i  els drets reproductius.
Per a la representant de l’Índia, Nirupama Prakash,  de la Universitat d’Informació i Tecnologia de Jaypee, justament la  utilització del folklore i de les TIC’S és la millor bona pràctica per  treballar els Objectius del Mil·lenni. És la manera d’arribar a les  comunitats religioses i conscienciar-les de la mainada que desapareix.
Marina Mahathir,  de Malàisia, va destacar el valor de la formació informal per a dones,  ja que al seu país han aconseguit amb aquest mètode avenços tan  importants com l’alfabetització i el coneixement del dret de les dones  al mateix temps. Les dones adultes tenen un repte esgotador entre les  feines de la casa i les feines externes,  no tenen temps, doncs, per fer  estudis regulats.
Bones pràctiques.  L’educació entre la religió i la laicitat
Marie Laure Rodríguez, presidenta de la Unión de Mujeres Musulmanas de España,  va aportar a aquesta I Trobada una bona pràctica desenvolupada a  l’Estat espanyol amb activitats tant per a dones com per a homes contra  els maltractaments a la llar. Les activitats contenen un tractament  específic de sensibilització dels imams (recordem que a voltes  justifiquen en alguns casos l’ús de la violència).
Per a Nokhuepho Borwornmahamongkhon,  de la clínica Mae Tao de Tailàndia, és primordial recordar que quan les  pacients van a la clínica només són dones i no parlen mai de religió.  Aquest principi permet fer el treballa adequadament.
Cholpón Nogoibaeva,  de Kirguizistan, explica que forma part d’una organització de caràcter  civil que ha lluitat per mantenir el país laic i han aconseguit  introduir un programa de gènere en les associacions civils.
Com a resposta a una intervenció en el sentit que una religió que discrimini les dones no es pot dir religió, Ziba Mir Hosseini cità el treball fet des de 1989 amb Les Germanes de l’Islam. Un dels programes estrella és l’iniciat el 2006 i anomenat  Curs  d’Islam des de la perspectiva dels drets de les dones.   Ara s’està fent a El Caire i aviat es farà a Sudan. D’aquests cursos en  surten capacitadores que al seu torn explicaran com la religió no és el  mateix que el patriarcat, s’hi desenvolupa certament! Però qui mana per  damunt de la religió és el patriarcat . Un altre Curs emblemàtic és  l’anomenat  Igualtat i Justícia a les famílies musulmanes.
Continuant  el debat, la representant de l’Associació de Dones Pakistaní a  Catalunya, creu que  la religió ha donat molts drets a dones i a homes, i  que  el problema real són els valors tradicionals. “Qui trenca aquests  valors es queda sense xarxa familiar i social”, va dir. Els nois de  classe baixa tenen una educació molt deficient, aquesta manca de cultura  provoca els conflicte entre homes i dones. No toleren que aquí les  noies tinguin més estudis que ells, tenen por que els abandonin. Moltes  noies del Pakistan deixen els seus estudis degut a  què les seves  famílies no accepten la coeducació. Quan les noies “porten problemes”,  les envien al Pakistan.
Finalitzant  la sessió i de cara a l’objectiu de convertir aquesta I Trobada en una  xarxa permanent, s’apuntaren diverses propostes temàtiques de treball  conjunt però especialment  la voluntat de fer conèixer lídereses  culturals a fi que les joves tinguin nous models.
La representant d’UNIFEM a l’Estat serà l’encarregada de transmetre aquestes propostes a Michelle Bachelet, directora d’ONU Mujeres.