Un estudi de mitjans audiovisuals constata la permanència d’estereotips
Posted by tonagusi on juliol 16th, 2009
Butlleti:
El Col·legi informa, 16 juliol 2009
http://www.periodistes.org/?q=node/13982
Ajuda en Acció
Els mitjans audiovisuals no perceben que la igualtat de gènere sigui una prioritat i les notícies es segueixen construïnt sobre estereotips. Aquesta és una de les conclusions de la taula de debat a la qual hi han participat 30 persones i que s’ha celebrat aquesta setmana al Col·legi de Periodistes de Catalunya, amb motiu de la presentació de l’informe ‘Anàlisi de gènere dels mitjans de comunicació audiovisuals catalans’, encarregat per l’ong Ajuda en Acció.
A la taula de debat hi han participat un ampli ventall de professionals dels mitjans, expertes investigadores de gènere i representants d’ONGs. Marta Macías, delegada d’Ajuda en Acció a Catalunya, ha comentat que l’informe arriba en el marc de la campanya ‘Mou-te per la igualtat. És de justícia’, impulsada per aquesta ONG juntament amb Entreculturas i InterRed.
“Ens preguntàvem sobretot per l’escàs protagonisme de les dones als informatius, i necessitàvem un estudi de gènere a Catalunya. Tenint en compte aquest marc, ara el nostre objectiu és aprofundir en l’estudi de la cooperació, el gènere i els mitjans, per promoure que es tinguin en compte les dones del sud, i les procedents de l’emigració, per valoritzar la seva experiència i acabar amb el binomi dona-pobresa”, ha explicat Marta Macías.
David Minoves, director General de Cooperació al Desenvolupament i Acció Humanitària de la Generalitat de Catalunya, de qui depèn l’Agència Catalana de Cooperació (una de les institucions patrocinadores de la campanya) ha subratllat l’interès de l’agència en promoure la igualtat.
Maria Montesinos, directora d’Indera i responsable de l’estudi presentat, ha remarcat que “encara són plenament vigents les conclusions de Pequín sobre el fet que els mitjans de comunicació no són un simple reflex de les desigualtats socials, sinó que també són agents actius en la construcció d’asimetries i desigualtats de gènere”.
L’anàlisi presentat demostra que malgrat que la feina continua essent desenvolupada per institucions com l’Institut Català de les Dones (ICD), el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), les associacions de dones periodistes, els sindicats i altres organitzacions, la perspectiva de gènere encara depèn de les accions individuals i voluntaristes dels professionals més sensibilitzats, tant dones com homes.
Elvira Altés, directora de la revista Dones Periodistes i professora de la Facultat de Comunicació de la UAB; Montse Puig, presidenta de l’Associació de Dones Periodistes (ADPC); i Gemma Lienas, presidenta de Dones en Xarxa han remarcat la importància de la formació per abordar una informació més igualitària i inclusiva.
Altés ha incidit en la formació dels nous professionals en les facultats, dels quals només es té en compte la seva formació tècnica com a periodistes. Lienas, per la seva banda, ha destacat la necessitat d’una formació de base a les escoles que tingui en compte la mirada de les dones. Puig ha recordat la necessitat de sensibilitzar i formar en perspectiva de gènere els professionals de la comunicació en actiu.
També ha estat objecte de debat si els mitjans de comunicació són el mirall de la societat –i per tant en són model- o més aviat avancen darrera els avenços socials. Com s’ha comentat a la sala, ja no es pot justificar la manca de dones en els àmbits econòmics i polítics, perquè encara no es correspon l’augment de la seva presència social amb el seu protagonisme als mitjans.
Ara tampoc serveixen excuses, com per exemple que es fa difícil trobar fonts de dones per il·lustrar les notícies, tal i com ha remarcat Montse Puig. Amb el Cercador d’Expertes que mantenen al web de l’ICD –i que es pot consultar també a través de Periodistes.org– han demostrat que hi ha dones que són referents d’informació en qualsevol camp.
Malgrat tot, a la taula s’ha reconegut un avanç respecte al tractament de la violència de gènere per part dels mitjans de comunicació, i s’ha valorat positivament que alguns mèdia hagin començat a elaborar llibres d’estil i plans d’igualtat. Tot i això, és necessari desenvolupar un procés de canvis constatables que promogui la perspectiva de gènere, de la mateixa manera que ja s’ha desenvolupat en el tema del racisme i l’emigració.
En paraules de Rita Marzoa, del programa Solidaris de Catalunya Ràdio, “s’ha de revaloritzar el que fan les dones i la nostra mirada sobre les coses. No pot ser que en molts mitjans et descriminin simplement per ser feminista i et mirin com la consciència pesada”.
Per la seva banda, Adriana Monclús, editora en cap de l’Informatiu vespre de Televisió Espanyola a Catalunya, ha afegit que amb la pressió del dia a dia costa parar-se a reflexionar per fer les coses d’una altra manera, i que “seran benvingudes totes les eines que s’aportin per tenir en compte la perspectiva de gènere en les informacions”.
La sèrie Infidels de TV3 ha estat protagonista del final del debat, ja que l’informe en fa un anàlisi i valora que malgrat la seva “modernitat” i el seu tractament respectuós del món femení, també alimenta els estereotips de gènere. Javier Olivares, guionista en cap, ha defensat que les histories de dones que expliquen són molt reals i que hi ha una preocupació per fugir del sexisme. Olivares ha remarcat que “gairebé el 65 % de l’equip són dones”. Des de la taula s’ha matisat que no es pot associar el ser dona amb tenir clara la perspectiva de gènere.
A les conclusions, l’informe apunta la necessitat d’integrar la perspectiva de gènere, utilitzar el llenguatge no sexista, impulsar la formació amb més compromís financer i polític, estimular iniciatives com la creació d’una agència de notícies amb perspectiva de gènere i exigir un compromís polític i pressupostari cap a la igualtat de gènere en els mitjans audiovisuals.