Clariana de comunicació

Bloc informatiu amb visió de gènere

PROPOSEN A DIRECTIUS DE MITJANS INCORPORAR UNA AGENDA AMB VISIÓ DE GÈNERE

Posted by tonagusi on octubre 12th, 2008

http://www.tgenereicomunicacio.blogspot.com 

Conclusions dels Primers Tallers de Gènere i Comunicació de Catalunya

Propostes per una Agenda mediàtica amb Visió de Gènere per als mitjans  

Dilluns al vespre Sara Lovera, Mirta Calderón, Soledad Jarquín i Ángela Castellanos – les quatre periodistes i professores d’Amèrica Llatina dels Tallers- van finalitzar la seva tasca amb una taula rodona de Conclusions i Propostes al Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison.

Aquests reflexions són el resultat dels tallers y del debat de cloenda ‘ Per què els mitjans continuen reproduïnt models patriarcals?’ entre les convocants i les direccions, sotsdireccions i caps dels mitjans de Catalunya (La Vanguardia, El Periódico, L’Avui, El Punt, Regió 7, Com Radio, Catalunya Radio i TV3 entre d’altres).

Convocats per la XIDPIC.CAT i l’ICD, els tallers s’han realitzat entre el 6 i l’11 d’octubre de 2008 a les Delegacions Territorials del Col·legi de Periodistes de Catalunya (Barcelona, Girona, LLeida i Tarragona).S’hi han inscrit una seixantena de periodistes de mitjans i responsables de comunicació d’associacions, ONG, i gabinets de premsa d’institucions públiques.

Entre les propostes per una Agenda mediàtica amb Visió de Gènere per als mitjans destaquem:

 - Que s’apliquin les diverses lleis i recomanacions sobre els drets de les dones en els mitjans de comunicació: la Llei de Drets de les Dones per l’ erradicació de la violència masclista 5/2008; la Llei d’Igualtat de l’esta espanyol; la Convenció contra tota forma de discriminació contra la dona (CEDAW); capítol J de la Plataforma d’Acció de Beijing que reitera la necessita de suprimir l’ús de les imatges estereotipades i que promou l’accés i la presència de dones als mitjans.

- Que els mitjans reconeguin els drets de les dones i reflecteixin les seves realitats i expectatives (sinó sortim a les notícies, a on sortirem?) – Que s’eliminin les imatges estereotipades, les informacions i el llenguatge sexista. En el cas de persistir aquest tipus d’imatges que s’adverteixi que son discriminatòries i que fomenten la violència contra les dones.

 - Que aquestes propostes es recullin en els codis ètics i quaderns d’estil i estiguin presents en les agendes periodístiques. 

Propostes concretes elaborades des de la participació als Tallers:

Propostes dels Primers Tallers de Gènere i Comunicació de Catalunya a les direccions dels mitjans de premsa Com fer un periodisme de gènere transversal per a un tractament igualitari d’homes i dones Primers TGiC de CatalunyaBarcelona, 11 d’octubre 2008  El tractament de la notícia ha de ser complert: anàlisi, aprofundiment, contrast, claredat i seguiment. S’han d’assolir dos objectius: . Crear debat i opinió plural. Divulgar informació que pertanyi també als interessos de les dones. Els mitjans generalistes, en especial els públics, en les seves funcions d’informar, entretenir i crear opinió, haurien de deixar d’enfocar tant sols una realitat i amb una única mirada:. Fer un ús no se sexista del llenguatge. Utilitzar els manuals i recomanacions elaborats a tal efecte.. Eliminar els ‘anuncis de contactes’.. Visibilitzar altres interessos de col·lectius menys incidents a la societat i als estaments de poder.. Contrastar i documentar les informacions sempre tenint en compte el concepte gènere, és a dir que hi siguin presents els homes i les dones. . No oblidar que més enllà de la vida política hi ha comunicació i per tant es poden generar altres notícies: a la quotidianitat també hi ha la notícia. Altres propostes:. Elaborar els informes globals o internacionals d’ONGs, Organismes Internacionals, etc. (memòries, informes, investigacions  i estudis) sempre amb el biaix de gènere i fent-ne separates per temes especials.  . A nivell local, fomentar l’elaboració i difusió de projectes que facilitin la recuperació de la memòria de les dones de cada municipi, tan a nivell associatiu com personal. Això es pot fer de moltes maneres, per exemple a través de la convocatòria de beques, concursos… . Incidir de forma especial en les commemoracions de les diades internacionals: 8 de març, Dia Internacional de les Dones; 28 de maig, Dia Internacional de la Salut de les Dones; 25 de novembre, Dia Internacional contra la violència vers les dones. També en les menys conegudes com el dia d’Internet, 17 maig i el dia internacional del Bloc, 31 d’agost, entre d’altres, per evitar una altra exclusió de gènere.Temes a tractar relacionats amb aquestes diades: -          8 de març. Laboral: conciliació de la vida laboral i la familiar: Permisos de maternitat i paternitat, coresponsabilitat en l’educació dels fills i filles. Campanyes del tipus “arrisca’t, sigues  home, i demana el teu permís de paternitat”, Noves masculinitats…-          28 de maig. Declaració dels Drets Humans. Drets sexuals i drets  reproductius. Dret a l’avortament lliure i gratuït. Malalties que afecten més a les dones. Investigació de fàrmacs específics…-          25 de novembre “Dia internacional contra la violència de gènere”  Educació en la “no violència” a través de nous models de comunicació. Difondre a través de tots els mitjans i en especial, dels públics, locals i generalistes, els informes d’entitats com Amnistia Internacional sobre la violació dels drets de les dones. Bones pràctiques en informació sobre casos de violència. Primers Tallers de Gènere i Comunicació de Catalunya

 XIDPIC.CAT – XIPAVG

 tcgenere@gmail.com